در حال بارگزاری ...

دلیل خطا و آژیر مزاحم و هشدار بی دلیل و کاذب دزدگیر های اماکن و اقدام جهت رفع آنها در آلارم الکترونیک

دلیل خطا و آژیر مزاحم و هشدار بی دلیل و کاذب دزدگیر های اماکن و اقدام جهت رفع آنها در آلارم الکترونیک

تصور آژیر مزاحم دلهره آور است چه برسد به دریافت اعلام هشدار از طریق پیام کوتاه اونم زمانی که برای مسافرت از شهر خارج شده اید ویا در دفتر کار خود مشغول صرف قهوه و یا چای میباشید ویا مشغول روزمرگی های خود میباشید.

سیستم های امنیتی مانند دزدگیر اماکن جهت ایجاد امنیت و در نتیجه کاهش استرس ناشی از سرقت تولید و به بازار ها عرضه میشوند و نباید خود عاملی تنش زا باشد.

احتمال آژیر خطا بر روی تمامی سیستم های اماکن وجود دارد ولی با انتخاب اکسسوری و لوازم جانبی مناسب با پنل مرکزی و نصب دقیق و با تجربه میتوان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.

جهت رفع خطای و آژیر مزاحم دزدگیر های اماکن ابتدا باید دلیل آژیر مزاحم و عوامل مواثر در آژیر خطا را شناسایی کرد.

عوامل تاثیر گذار بر روی دزدگیرهای اماکن به 2 دسته A , B تقسیم بندی میشوند:

 آلارم خطا بر روی این نوع سیستم های دزدگیر اماکن عموما سریع تر پیدا و رفع شده و مشکلات آنها جزئی وبیشتر قابل لمس بوده و راحتر قابل حل میباشد .

هشدار خطا در این نوع سیستم ها به 2 دسته تقسیم میشود:

هشدار خطا به هنگام نصب ( سیستم تماما نو بوده و تجهیزات به تازگی خریداری و نصب شده اند)

اگر به هنگام نصب و یا بعد اتمام نصب با آلارم خطا مواجه میشویم دلیل بر چند نوع میباشد :

  • زون باز : هر دزدگیراماکنی دارای چندین زون و ترمینال جهت نصب تجهیزات سیمی دارد به عنوان مثال فرض کنیم دزدگیراماکن ما دارای 4 زون بوده و ما تنها از 2 زون آن استفاده کردیم در این حالت باید 2 زون استفاده نشده و خالی مانده را از طریق نرم افزاری یا کیپد و یا از طریق سخت افزاری و لوپ دادن سیم زیر ترمینال ها بصورت نرمالی کلوز قرار داده و خود ترمینال را نیز کلوز کنیم یعنی زون را به حالت بسته قرار دهیم تا زمانی که دزدگیر را از طریق ریموت یا پیامک فعال میکنیم بلافاصله آژیر نزد.

 

  • نرمال اوپن یا نرمالی کلوز : برخی از لوازم ها بصورت نرمالی اوپن و برخی نیز به صورت نرمالی کلوز طراحی شده و مورد ساخت قرار میگیرند به هنگام نصب باید تنظیمات مربوط به این سنسور ها را بر روی پنل مرکزی اعمال کرده و زون ها را برروی پنل مرکزی به حالت مربوط به سنسور ها ( نرمالی اوپن یا کلوز ) قرار دهیم.

 

  • خرابی سنسور : گاها دیده شده است که سنسور های سیمی بصورت مداوم چراغ تحریک آنها روشن است در این حالت یا کلید تمپر آنها خراب شده است یا سنسور حرکتی آنها مورد ایراد قرار گرفته است برای تست سنسور در این حالت باید بعد از اطمینان از سالم بودن کلید تمپر داخلی سنسور بر روی سنسور یک کارتن و یا چندین پاکت مشکی قرار داده و بعد از چند ثانیه مجدد دزدگیر را فعال کرده و تست گرفته شود.

 

  • فاصله و متراژ زیاد : سیم کشی و فواصل نصب سنسور ها و سطح مقطع سیم و نوع جنس سیم همگی عوامل مواثر و تاثیر گذار بر روی آلارم خطا میباشند .

 

هر سنسور دارای یک مقامت بوده و با زیاد شدن تعداد سنسور ها باید سطح مقطع سیم بیشتر و متراژ کمتر شود.

به عنوان مثال از طریق فرمول زیر میتوان سطح مقطع و تعداد سنسور حداکثری و متراژ سیم را بدست آورد:

 

اگر فاصله  متراژ سیم بیش ازحد طولانی تر شود آنگاه ولتاژ سر سنسور کاهش یافته و همین امر موجب باز کردن زون  آلارم میشود.

اگر متراژسیم بیش از حد مجاز باشد مقاومت سیم بالا رفته وبالا رفتن مقاومت مانند باز بودن زون برای دزدگیر میباشد همین امر موجب آژیر زدن دزدگیر میباشد .

  • قطعی سیم : سیمکشی و خواباندن سیم به اصطلاح یکی از اصلی ترین قسمت های نصب میباشد که باید بسیار دقیق انجام شود ، سیم مناسب همواره باید از جنس مس با سطح مقطع 0.7 یا ضعیف ترین حالت آن 0.6 باشد.

با این وجود گاهی به هنگام نصب دزدگیر اماکن حتی با سیم کشی مس ممکن است به دلیل پیچ و تاب بیش از حد و یا استفاده از برند های نامعتبر سیم قطعی سیم پیش بیاید در این حالت زون نرمالی اوپن شده و دزد گیر فعال میماند.

در این حالت نیاز است بعد از اطمینان از سالم بودن سنسور و دستگاه سیمکشی را تعویض کنیم. ( جهت انجام تست سیم دزدگیر اماکن به قسمت آموزش تست سیم دزدگیر مراجعه فرمایین).

 

  • حرکت جلوی سنسور ها به هنگام تست : باید توجه داشت به هنگام تست دستگاه دزدگیراماکن محیط کاملا خالی بوده و عاری از هر حرکتی ( حرکت انسان وحیوان درصورتی که سنسور وزنی نباشد ) باشد .

 

  • خرابی پنل مرکزی دزدگیر : بعد از تست و اطمینان از 6 مرحله قبلی سراغ به تست دستگاه میرسد که میتوان در قسمت مقالات ، مقاله تست دزدگیر اماکن را بررسی و مطالعه کنید.

 

 

هشدار خطا در دزدگیر های اماکن با تجهیزات سیمی ساعاتی پس از نصب و یا چندین روز پس از نصب

اگر چندین ساعت پس از نصب و فعال سازی دزدگیر اماکن با آلارم خطا مواجه میشویم دلیل بر چند نوع میباشد :

خطاهایی که ساعت ها پس از نصب صورت میگیرد حل کردن آنها کمی دشوارتر خواهد بود و نیازمند بررسی دقیق تر میباشد.

  • نصب محافظ برق : نوسانات شدید و قطع و وصل شدن پیاپی برق بصورت لحظه ای (بصورتی که با چشم قابل دیدن نیست این قطع و وصل برق ) موجب آلارم خطا میگردد.

 

  • جابجایی محل نصب چشمی : باید توجه داشت که جهت نصب سنسور های چشمی باید کاتالوگ هر چشمی را به دقت مطالعه و بررسی و سپس اقدام به نصب کرد ، چراکه هر سنسور باید در ارتفاع مشخص و پشت به نور خورشید و نباید مورد تابش مستقیم و همچنین هر سنسور در درجه دما و حرارت خاص کار میکند و باید در محل دقیق قرار گیرد.

 

 

  • برسی محل نصب پنل مرکزی : نصب پنل مرکزی دزدگیراماکن درکنار وسایل برقی سه فاز و پرمصرف و ماکروفر و ماکروویو ودر فاصله 1 متری آنها ممنوع میباشد .

همچنین نصب پنل مرکزی در رک محافظ دوربین مداربسته شامل DVR و مودم و سرور نیز ممنوع میباشد.

 

  • برسی محل عبور سیم های سنسور ها : باید توجه داشت که سیم های دزدگیر اماکن را نباید از کنار لوله های آهنی اطفاع حریق ویا سیم های برق عبور داد ودر صورت عبور باید سیم ها دارای شیلد مضاعف باشند.

 

  • بررسی تابش نور ورودی از پنجره ها : همانطور که میدانیم تمامی سنسور های حرکتی بر اساس نور ماوراء بنفش کار میکنند و میدانیم معدن تولید نور ماوراءبنفش خورشید میباشد حال حساب کنید سنسور را مقابل پنجره در راستای نور مستقیم خورشید نصب شود در این حالت احتمال خطا به شدت افزایش پیدا میکند.

 

 

  • اطمینان از عدم حرکت حیوانات ( سنسور های غیر وزنی ) : اگر از سنسور های سیمی بدون PET یا همان سنسور های معمولی دزدگیر اماکن استفاده میکنیم نباید حیوانات خونگی را به هنگام فعال سازی دزدگیر در جلوی سنسور ها آزادانه قرار دهیم چرا که موجب آلارم خطا میشوند.

  • اطمینان از سالم بودن باتری داخلی دستگاه دزدگیر : باتری داخلی دزدگیر اماکن از افت ولتاژن اشی از نوسانات کوچیک برق جلوگیری میکند و همین امر موجب جلوگیری از آلارم خطا میشود حال حساب کنید که باتری داخلی دزدگیر اماکن خالی و خراب باشد آنگاه به هنگام شارژ امپر بیشتری جهت شارژ از دستگاه میکشد که این امر به هنگام نوسانات کوچک برق شهری موجب آلارم میشود.

 

  • نصب استابلایزر : استابلایزر یا بانک خازن یکی از بهترین محافظ های برق بوده ه علاوه بر جلوگیری از ورود برق قوی پس از وصل به سیستم برق منزل از نوسانات شدید و کوچک نیز جلوگیری کرده و به اصطلاح برق تمیز را وارد شبکه میکند.

 

 

  • خرابی سنسور : این نوع خرابی کمی دور از انتظار هست ولی غیر ممکن نیست ، با لوپ زدن سر سیم چشمی و بستن زون در انتهای چشمی از این موضوع مطمعن میشویم.

 

  • خرابی دستگاه دزدگیر مرکزی : احتمال خرابی این موضوع نیز نسبت به خرابی چشمی کمتر میباشد و پس از بررسی موارد بالا بر سر این مورد آمده و دستگاه را تست میکنیم و پس از تست و اطمینان از خرابی آنگاه جهت گارانتی اقدام میکنیم.

 

نکته : اگر آلارم خطا و هشدار پس از چندین سال پیش آمده و مجدد در هفته یکبار تکرار میشود سریعا نسبت به تعویض سنسور ها ی  حرکتی و باتری بکاپ اقدام کنید.

در این نوع سیستم ها که در آن سرعت نصب بالا و خرابی کمتری وجود دارد عامل خطا نیز افزایش پیدا میکند چرا که سیم را کنار گذاشته و تنها با امواج سرکار داریم و این یعنی مقابله با امواج مزاحم.

هر یک از برند های دزدگیر اماکن با فرکانس خاص متعلق به خود کار میکنند و گاها از این فرکانس ها در سیستم های دیگر نیز استفاده میشود چرا که این امواج با امواج رادیویی با طول موج بلند محسوب میشوند

گونه طیف امواج رادیویی از یک نوسان جمعی حامل بار در مواد توده‌ای (نوسان پلاسما). به عنوان مثال می‌تواند نوسان الکترون‌ها در آنتن باشد.

باید توجه داشت که این امواج برای انسان و حیوان ضرر ندارد.

همانطور که بیان شد دیگر دستگاه ها همانند :

چراغ های روشنایی هوشمند

درب منازل

کرکره برقی

جک های پارکینیگی

دزدگیر های ماشین و موتور

بیسیم پلیس و دیگر ارگان ها

امواج رادیویی و...

تماما برای این دسته از دزدگیر های اماکن که بصورت وایرلس یا بیسیم میباشند امواج آلوده و یا امواج مزاحم شناخته میشوند.

 

 

 

آلارم یا هشدار خطا در این نوع سیستم ها به عومل زیرر بستگی دارد که از مهم ترین و پرکاربردی ترین آنها یاد میشود:

  • کاهش باتری سنسور و یا خرابی باتری سنسور بیسیم دزدگیر اماکن :

 

همانطور که میدانیم تجهیزات سیستم های دزدگیر اماکن نیازمند انرژی برق جهت روشن شدن میباشند که این انرژی را از طریق سیم از پنل مرکزی ویا باتری داخلی دریافت میکنند.

سنسور به هنگام تحریک امواج را با فرکانس مشخص در محیط پخش کرده و سیستم دزدگیر در محل با دریافت این امواج ( باید از قبل این امواج برای دزدگیر تعریف شده باشد یا به اصطلاح سنسور تعریف شده باشد.)تحریک میشود.

حال با کاهش میزان باتری ویا خرابی این باتری داخلی دزدگیر طول موج ودامنه این فرکانس تغییر میکند که همین امر موجب عدم کارکرد دزدگیر به هنگام تحریک ویا هشدار غلط یا به اصطلاح آژیر مزاحم میشود.

 

بارها و بارها مشاهده شده است همچی طبق اصول و بر روی استاندارد انجام و تعریف شده و هیچ دستگاه و سنسوری خراب نیست و سنسور حرکتی ما هم تحرکی را ندیده و خود سنسور هم تحریک نشده است ولی باز دستگاه دزدگیر به هنگام فعال بوده تحریک شده است وآژیر مزاحم اعلام شده است ، دلیل چه میتواند باشد؟

باید به این نکته توجه داشت که به هنگام تعریف سنسور یعنی در همان لحظه که دستگاه پیغام میدهد لطفا سنسور مورد نظر را جهت تعریف به دستگاه دزدگیر تحریک کنید همان لحظه در محیط امواج مزاحم بر روی دستگاه تعریف میشوند و بجای تعریف فرکانس سنور آن موج مزاحم بر روی دزدگیر تعریف میشود.

 

  • تعریف سنسور ها بجای یکدیگر :

به هنگام تعریف یک سنسور بیسیم باید به این موضوع توجه داشت که دیگر سنسورهایی که تعریف شده اند یا تعریف نشده اند روشن نباشد وگرنه سنسورها بجای یکدیگر تعریف میشوند ؛ به هنگام تعریف یک سنسور باید مابقی سنسور ها را خاموش کرد ، در این حالت اگر سنسورها بجای یکدیگر تعریف شوند باید مجدد تمامی سنسور ها حذف و از اول تعریف شوند چرا که در غیر این صورت آژیر مزاحم خواهیم داشت.

 

  • امواج هم فرکانس :

برروی چشمی ها محلی تحت عنوان محل جایگذاری جامپر داریم ( توجه شود این محل برای سنسور های لرنینگ میباشد و بر روی سنسور های هاپینگ این محل نیاز نیست) که باید قبل از تعریف سنسور این جامپر ها بصورت نقشه خود پنل مرکزی چینده شوند که در بعضی از این پنل ها نقشه معینی برای جامپر چینی نیاز نیست ؛ این جامپر ها بعد از چیدمان هر سنسور را با کد ارسالی به هنگام تحریک منحصر به فرد میکند که آنگاه پنل توانایی تشخیص این سنسور را از مابقی سنسور ها دارد.

بعد از تعریف سنسور با جامپر چینی متفاوت ممکن است کد ارسالی به دستگاه در امواج مزاحم مانند یک ریموت از درب همسایگان کوچه یکی باشد در این حالت ممنکن است با فشار دادن دکمه ریموت دزدگیر تحریک شود در این حالت باید سنسور را از زون مربوطه حذف کرد و با جامپر چینی متفاوت مجدد تعریف کرد.

 

انصراف از نظر
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
محصولات
تخفیفات ویژه بهار